Vi er Hedda (16) og Solveig (16) og går i første klasse ved entreprenørskapslinja på Thora Storm vgs. Vi har hospitert i 7 uker hos NTNU Accel. Her har vi fått møte ulike caser og bedrifter, og har i løpet av vår utplasseringsperiode lært mye om hvordan det er å starte opp en bedrift. Helt fra dag én hos NTNU Accel har vi følt oss som en del av teamet, og har satt stor pris på at de ønsket å være mentorbedrift for oss, slik at vi har fått et godt innblikk i hvordan driften av en startup er. Denne tiden har også vært fantastisk med tanke på bygging av nettverk, og det har vært en eye-opener for oss begge.

Hedda og Solveig

NTNU Accel er fylt med engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Det har vært verdifullt for oss å få lov til å komme til et miljø fylt med masse positiv energi på NTNU Accel. Hver dag har vi blitt møtt i døra med et smil, selv om ikke alle har visst hvem vi er. I lunsjtiden har vi fått mulighet til å slå av en prat med alle rundt bordet, og det viser seg at alle er like lette å prate med. Allerede den første dagen fikk vi høre at det var bare å stille spørsmål om stort og smått; “De som ikke tåler det får finne seg et stille og ensomt kontor et annet sted. Her er vi alltid tilgjengelig for både innspill og spørsmål”. Den interessen og vennlighet vi har blitt vist, har gjort at vi har følt oss velkommen fra dag én.

 

Minocha

Vår andre utplasseringsdag fikk vi mulighet til å komme tettere inn på Minocha, som er en bedrift basert i Norge og Brasil. Helle Moen, daglig leder i Minocha, ga oss et innblikk i hvordan de driver bedriften, på tross av at de sitter på hver sin ende av kloden. I tillegg til en presentasjon om hva Minocha driver med, fikk vi en case hvor vi skulle komme med forslag til deres internasjonale strategi. Jobbingen med case for Helle og Minocha var veldig lærerikt og vi måtte tenke gjennom ulike aspekter for hvordan de kan velge å gå internasjonalt.

Samme dag fikk vi også et foredrag fra Tore Sæter, som presenterte viktigheten av internasjonalisering, og han kunne spille på egne erfaringer fra arbeid i USA.

 

Technoport

Prøver ut gastroskopi-apparat

Da vi fikk tilbudet om å bli med på Technoport var ikke svaret langt unna. Uten å vite helt hva det var takket vi gledelig ja til muligheten! Litt smånervøse entret vi Clarion Hotel uten å vite hva vi hadde i vente. Etterhvert som vi kom lengre inn ble det mer og mer spennende, det var en hall full av stander som presenterte ulike teknologiske idéer. Det var å finne alt i fra tankestyrt drone til 3D-printede hoftekuler, aldri før hadde vi sett så mye forskjellig samlet på en plass. I tillegg til å snakke med de som hadde standene, fikk vi ta del i ulike foredrag. Vi fikk også med oss kåringen av årets kvinnelige entreprenør 2017. Likevel er det


som har satt seg mest “The Queen of Shitty Robots”, hvor vi fikk høre om Simone Giertz; en ung, selvlært jente/kvinne som lager roboter for den minste lille ting. Hun sier selv at robotene hennes er unyttige, samtidig som hun får frem at det som ikke virker nyttig i det hele tatt, faktisk kan utgjøre en stor forskjell.

 

Vi fikk også smake på 3D-printede kjeks, samt teste ut gastroskopi, heldigvis på en simulator og ikke på hverandre. Vi forsto fort at det er viktige med slike simulatorer for å gjøre det mest mulig behagelig for pasienter, for det skal sies at det var vanskelig. Det var veldig spennende å se hvordan folk bruker teknologi til å utvikle nye konsepter, i tillegg til å se hvor engasjerte de var. De var ikke bare engasjerte i sine egne produkter, men også i det de andre holdt på med.

 

Female Entrepreneur of the Year er kåret

Hoopit

Dagen vår hos Hoopit ble brukt til å teste produktet deres. Vi hadde aldri vært borti en slik prosess før, og tok på oss oppgaven med stor giv. Dette var en veldig morsom oppgave, i tillegg til at det er en god erfaring til vi selv skal starte ungdomsbedrift og utvikle egne produkter. Det er en ting å tenke seg til hvordan prosessen med å utvikle et produkt foregår, men det er noe helt annet å få lov til å ta del i det. Vi testet webversjonen og appen, og kom med innspill til funksjonalitet og endring av funksjonalitet. Oppslukte av den store oppgaven vi hadde tatt på oss en tidlig fredag morgen spiste vi like gjerne lunsjen mens vi fortsatte testingen. Da dagen var ferdig kunne vi gå hjem med et stort smil om munnen, for dette var virkelig gøy! Vi koste oss så masse at vi videre gjennom helgen engasjerte både familie og venner til å delta i testingen av appen. Vi tok med oss innspill, både fra oss selv og venner og familie, tilbake til Hoopit. Denne prosessen tror vi har vært nyttig for Hoopit, men også helt klart for vår egen del; i tillegg til å komme med både forslag til forbedringer og nye innspill, fikk vi en innsikt i alt som må være i orden når man skal lansere en app.

Presentasjon av vårt arbeid for Hoopit

 

Profilering

Nylig har NTNU Accel startet sitt kommunikasjonsarbeid utad gjennom sosiale medier, og er å finne på blant annet Facebook, Linkedin, Twitter og Instagram. Vi fikk i oppgave å bidra til, og finne frem til gode måter å profilere bedriftene som sitter ved NTNU Accel. Dette resulterte blant annet i dette intervjuet av gründeren bak Hoopit, og en vegg ved NTNU Accel med alle logoene til selskap som både holder til ved og har holdt til hos NTNU Accel.

Lager ny vegg ved NTNU Accel

Takk for oss

Vi gleder oss til å delta på Meet Corporates og takker for at vi har fått lov til å hospitere ved NTNU Accel!

 

Denne teksten er skrevet av Hedda Aamo og Solveig Brunsvik fra Entreprenørskapslinja ved Thora Storm Videregående skole.